FUNGSI
1. Menguruskan mesyuarat mesyuarat dalaman dan luaran
2. Menguruskan hal ehwal Yang Dipertua Setiausaha dan Ahli Majlis
3. Menguruskan Majlis Angkat Sumpah Yang Dipertua dan Ahli Majlis
4. Bertanggungjawab menguruskan jadual Yang Dipertua Setiausaha
5. Betanggungjawab mengawal selia takwim mesyuarat MDKpr dan lain lain mesyuarat jabatan dan membuat urusan berkaitan hal ehwal am
6. Menjawab panggilan dan melayani tetamu bagi pihak Yang Dipertua Setiausaha
7. Menguruskan dokumen yang dihantar dan diterima melalui faks
FUNGSI
Merangkumi Pengurusan Kakitangan, Rekod dan Pasca Perkhidmatan.
1. Pengurusan Kakitangan
Mengurus pelantikan dan penempatan kakitangan. Seksyen ini juga menguruskan perkhidmatan yang melibatkan permohonan peletakan jawatan, kebenaran lawatan ke luar negara. Urusan tanggung kerja dan lain-lain. Seksyen ini juga menyemak dan menerima pakai pekeliling dan arahan-arahan jabatan, menguruskan pembiayaan perubatan, urusan cuti dan urusan menduduki rumah kerajaan. Ia juga menguruskan kakitangan yang telah memenuhi syarat pengesahan dalam jawatan dan kemasukan dalam perjawatan berpencen. Perlanjutan tempoh percubaan dan lain-lain tugas yang berkaitan dengan perkhidmatan.
2. Pengurusan Rekod
Menguruskan buku rekod perkhidmatan iaitu Buku Am 274 ianya merekodkan maklumat peribadi, perkhidmatan, cuti dan kelakuan untuk setiap pegawai awam. Urusan rekod fail peribadi dan fail-fail sulit.
3. Pengurusan Persaraan
Menguruskan persaraan semua anggota. Memproses dokumen pencen persaraan untuk anggota yang bersara wajib, bersara pilihan sendiri, pencen terbitan (meninggal) dan persaraan atas sebab kesihatan. Dokumen persaraan bagi anggota yang bersara wajib akan diproses empat bulan sebelum bersara.
4. Pengurusan Tatatertib
Pengurusan Tatatertib adalah satu komitmen kerajaan untuk memastikan semua kakitangan kerajaan mematuhi semua peraturan dan prosedur serta tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Kaedah-Kaedah Pegawai Awam (Majlis Daerah Kampar) (Kelakuan dan Tatatertib) 2014. Pelan Perancangan Pengurusan Tatatertib menetapkan Lembaga Tatatertib akan bersidang sebanyak 4 kali setahun bagi membuat keputusan mengenai salahlaku pegawai dan kakitangan.
5. Pengurusan Kenaikan pangkat.
Pemberian kenaikan pangkat kepada pegawai dan kakitangan adalah sebagai suatu motivasi kepada pegawai dan kakitangan supaya sentiasa meningkatkan mutu perkhidmatan awam.
6. Pengurusan Perisytiharan Harta
Majlis Daerah Kampar menetapkan bahawa semua pegawai dan kakitangan dikehendaki mengisytiharkan secara bertulis segala harta yang dimiliki sama ada oleh dirinya, suami atau isteri, anak atau yang dipegang oleh mana-mana orang bagi pihak dirinya atau bagi pihak isteri atau suami atau anaknya dalam tempoh lima tahun sekali. Semakan akan dibuat dari masa ke masa.
7. Pengurusan Perjawatan
Penstrukturan semula perjawatan adalah untuk meningkatkan kecekapan pengurusan organisasi.Pengstrukturan semula ini bergantung kepada kelulusan JPA. Peranan unit ini adalah untuk mengkaji dan seterusnya mengemukakan kelulusan daripada JPA. Keperluan untuk penyusunan semula organisasi bergantung
kepada :
• Keputusan kerajaan;
• Perubahan objektif organisasi;
• Pertambahan/pengurangan fungsi dan tanggungjawab organisasi;
• Pertambahan/pengurangan program atau aktiviti;
• Perpindahan program atau aktiviti ke luar/dalam organisasi; dan
• Pertambahan/pengurangan beban/kompleksiti tugas.
8. Pengurusan HRMIS
HRMIS adalah sistem pengurusan sumber manusia sektor awam yang bersepadu, komprehensif dan berteraskan kompetensi bermula dari proses perancangan strategik tenaga manusia dan pengambilan pegawai (Competency Owner) sehingga pegawai bersara. Objektifnya membolehkan perancangan tenaga kerja dan penentuan saiz perkhidmatan awam yang berkesan melalui maklumat sumber manusia yang lengkap. Mengautomasikan proses-proses operasi pengurusan sumber manusia.
9. Pengurusan Latihan
Memastikan keperluan Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam tercapai iaitu menyediakan keperluan latihan sekurang-kurangnya 7 hari setahun bagi lebih 200 pegawai dan kakitangan MDKpr. Bertanggungjawab bagi memastikan hasrat kerajaan untuk memberi penekanan secara berterusan terhadap pembangunan modal insan dan meningkatkan kompetensi kakitangan sektor awam dicapai sepenuhnya. Merancang, mengatur dan menguruskan kursus, bengkel, seminar yang dianjurkan sendiri secara dalaman dan menggalakkan pegawai dan kakitangan menghadiri kursus yang dianjurkan oleh lain-lain agensi.
FUNGSI
1. Menguruskan penyediaan Anggaran Belanjawan Tahunan
2. Menyediakan Penyata Kewangan Tahunan
3. Menguruskan pembelian pembayaran pinjaman dan hal hal pelaburan Majlis
4. Menguruskan kutipan hasil Majlis di ibu pejabat Kampar, Pejabat Cawangan Plaza Kranji, Pejabat Cawangan Gopeng, Pasar Mambang Di Awan dan lain lain pusat kutipan luar
5. Menyimpan rekod rekod perakaunan untuk tujuan pengauditan
6. Menguruskan Aset dan Inventori Majlis mengikut Pekeiling Perbendaharaan bagi membolehkan Majlis Daerah Kampar menjalankan fungsi ditetapkan dengan cekap dan berkesan
7. Melaksanakan Sistem ePBT Web 2 0 sepenuhnya
FUNGSI
1. Menyelenggara harta milik Majlis iaitu bangunan bangunan pasar/ gerai pejabat rumah kedai jalan parit / jambatan dan lain lain
2. Melaksanakan pembinaan projek projek pembangunan dan infrastruktur di dalam kawasan Majlis
3. Mendapatkan hasil Majlis dari segi kawalan projek selenggaraan iaitu dari segi bayaran fee, jualan borang borang dan sebagainya
4. Mengendalikan aduan awam yang berkaitan
5. Mengendalikan perolehan Kerajaan dari segi panggilan Tender/ Sebutharga Requisition dan sebagainya
6. Membantu jabatan bahagian /unit lain di dalam Majlis yang berkaitan di dalam bidang bidang Kejuruteraan seperti memberi ulasan kepada urus setia OSC, memberi anggaran kos dan sebagainya
FUNGSI
2. Melesenkan premis-premis perniagaan tred, perindustrian, pasar awam dan tempat penjajaan.
4. Menyediakan perkhidmatan kesihatan persekitaran dan aktiviti Local Agenda 21.
FUNGSI
1. Memastikan pembangunan dilaksanakan berpandukan dasar Akta garis panduan yang ditetapkan
2. Melaksanakan pemakaian Akta akta garis panduan yang berkaitan
3. Merancang projek di peringkat Majlis dengan penyediaan pelan pelan yang berkaitan
4. Memberi khidmat nasihat berkaitan perancangan bandar landskap
5. Bekerjasama rapat dengan jabatan jabatan teknikal di peringkat Daerah, Negeri Persekutuan
6. Merancang pembangunan taman taman rekreasi awam dan kerja kerja berkaitan dengannya
7. Mengindahkan bandar dengan penanaman pokok pokok hiasan
8. Menguruskan padang padang permainan sewaan padang kepunyaan Majlis
9. Menyediakan mengawal selia kemudahan peralatan permainan senam riang
10. Menguruskan kerja kerja penyelenggaraan pokok pokok besar di bawah kawalan Majlis termasuk
perkhidmatan berbayar penebangan cantasan pokok individu
11. Menguruskan sewaan peralatan Majlis seperti khemah pentas peralatan lain termasuk bunga bunga hiasan
PENGENALAN
Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta dipecahkan kepada 4 unit iaitu :
i. Unit Penilaian
1. Bahagian ini menjalankan kerja kerja bagi maksud cukai taksiran dan sumbangan membantu kadar untuk bangunan bangunan dalam kawasan Majlis Daerah Kampar
2. Bahagian ini juga bertanggungjawab dalam urusan bagi pulangan balik cukai mengemaskini rekod pemilik di fail dan sistem membuat proses pindahmilik proses bagi bayaran ansuran taksiran mengumpul maklumat harta menjalankan proses pendengaran bantahan cukai taksiran dan siasatan
bagi harta bermasalah dalam konteks cukai taksiran
3. Bahagian ini turut menjadi urusetia bagi Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan dan Taksiran 8 kali dijalankan dalam tahun 2019
4. Bagi tahun 2019 jabatan telah menjana pendapatan sebanyak RM 12 610 00 daripada proses pindahmilik bayaran proses permohonan gerai dan proses carian rasmi cukai taksiran
ii. Unit Tunggakan Hasil Penilaian Semula
1. Unit ini bertanggungjawab bagi mengurus serta mengawal tunggakan hasil majlis terutama tunggakan cukai taksiran
2. Unit ini juga perlu menyediakan draf perancangan bagi melaksanakan kerja kerja penilaian semula merangkumi kajian sewaan dan kerja ukur periksa di mana pelaksanaan penilaian semula tertakluk kepada arahan dan keputusan kerajaan negeri
3. Antara peranan utama unit ini adalah
3.1 Memantau dan mengawal tunggakan
3.2 Turun padang ( setiap minggu ke premis premis tertunggak
3.3 Urusetia Mesyuarat Tunggakan Hasil (sasaran 4 kali setahun dan telah melaksanakan 4 mesyuarat dalam 2019
4. Dalam tahun 2019 sebanyak 1 589 pegangan telah dilawat periksa melalui 48 operasi turun padang (TURPA).
iii. Unit Pengurusan Harta dan Rumah Rehat Kampar
Unit ini bertanggungjawab bagi menguruskan harta sewaan Majlis seperti gerai, pasar dan rumah kedai, menguruskan bekalan air bagi harta sewa dan bertanggungjawab mengambil tindakan mengikut peruntukan undang undang kecil Majlis bagi harta sewaan yang tertunggak bagi penyewa yang
melanggar syarat syarat perjanjian sewa Bahagian ini juga bertanggungjawab menjadi urusetia bagi proses temuduga untuk pemilihan penyewa harta sewaan.
iv. Unit Pesuruhjaya Bangunan (COB)
1. Unit ini melaksanakan tugas sebagai Pesuruhjaya Bangunan dengan menggunakan peruntukan Akta Pengurusan Strata 2013 (Akta 757 dan juga Peraturan peraturan Pengurusan Strata 2016 di skim pemajuan berstrata
2. Skop kerja dan tugas Unit Pesuruhjaya Bangunan adalah membuat pemantauan bagi pemfailan jadual petak, Notis Serahan Pemilikan kosong, Notis menentukan jumlah deposit untuk membaiki kecacatan harta bersama, penubuhan Badan Pengurusan, Mesyuarat Agung Tahunan, audit kewangan tahunan
Badan Pengurusan, aduan pemilik petak, memberi khidmat nasihat, mengumpul maklumat dan menyimpan maklumat berkaitan skim pemajuan berstrata serta pemajuan di dalam kebenaran merancang
3. Skim pemajuan berstrata di kawasan PBT Majlis Daerah Kampar mempunyai 30 skim berjumlah 8 113 petak Kebenaran Merancang untuk masa akan datang dijangka meningkat dengan 7 skim pemajuan berjumlah 6 205 petak.
FUNGSI
1. Merancang dan menjalankan pemantauan kerja – kerja penyelenggaraan dan penambahbaikan sistem dan aplikasi yang digunapakai di Majlis
2. Merancang dan menyelenggara pelaksanaan infrastruktur ICT Majlis yang disediakan di sekitar kawasan pentadbiran Majlis :
a) Kamera tanpa wayar (CCTV)
b) Rangkaian Tanpa Wayar
c) Rangkaian Internet
d) Rangkaian Telefon Pejabat
3. Merancang, mengurus dan penyelenggaraan peralatan dan perkakasan ICT bagi kegunaan pegawai dan kakitangan.
4. Merancang dan menyediakan belanjawan tahunan jabatan serta mengawal pengurusan kewangan terutamanya vot – vot peruntukan yang melibatkan Bahagian Teknologi Maklumat.
5. Membuat perancangan jangka pendek dan jangka panjang keperluan program pembangunan ICT Majlis (Pelan Strategik ICT).
6. Melaksanakan perolehan perkakasan dan perisian ICT.
7. Mengurus, merancang dan menyelia kerja –kerja penyelenggaraan pusat data Majlis yang merangkumi server, perkakasan sokongan dan UPS (heavy duty) agar perkakasan dan perisian tersebut sentiasa berfungsi dan berada dalam kondisi terbaik serta pengoperasian berjalan lancar dengan sokongan perkakasan
8. Menyediakan slaid multimedia untuk program-program Majlis seperti Perhimpunan Bulanan dan lawatan daripada agensi luar.
9. Merancang dan mengurus budget penyelenggaraan yang diterima dari Jabatan Kerajaan Tempatan, SUK Perak
10.Merancang dan menyelenggara keselamatan perkakasan dan rangkaian (firewall dan antivirus).
11.Memberi khidmat bantuan teknikal dan khidmat sokongan pengguna kepada kakitangan Majlis
FUNGSI
1. Menguatkuasa undang-Undang yang diterima pakai Majlis Daerah Kampar.
FUNGSI
FUNGSI
FUNGSI
1. Mengkaji tahap pematuhan kepada segala dasar undang undang peraturan dan arahan yang berkuatkuasa.
2. Mengkaji aktiviti organisasi diuruskan secara berhemat cekap dan berkesan
3. Mengkaji aset dan kepentingan organisasi dilindungi dari segi kehilangan penipuan dan penyelewengan
4. Memberi khidmat nasihat atau pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk ICT
5. Melaporkan kepada pihak pengurusan hasil pengauditan dan mengambil tindakan susulan terhadap
perkara yang dibangkitkan
6. Menyediakan Rancangan Audit Tahunan dan Laporan Audit Tahunan untuk kelulusan pihak pengurusan
FUNGSI
FUNGSI
Datang dan kunjungi pejabat kami atau hantarkan e-mel kepada kami pada bila-bila masa anda mahu. Kami terbuka kepada semua cadangan daripada pelanggan kami.
Majlis Daerah Kampar, Kompleks Pentadbiran MD Kampar, Jalan Iskandar, 31900 Kampar, Perak
05-4671020 / 05-4671030
05-4671040
urusetia[at]mdkampar[dot]gov[dot]my